A Writer's Life Podcast - Episode 020

Oh yeah. Welcome to a writer's life. My name is Dan Black you know you can reach me and Dan at A.W.L. Show dot com that kind of a new site going over there Iwant to simplify everything so that everything is easy to see and you can get to the books I recommend in the newsletter everything's really simple there's not awhole lot on the site so you can go listen to the episodes subscribe to the feed there or in one thousand wherever you decide to subscribe and you know it's I wantto simplify things because it was I thought it was good and kind of out of hand spending too much time on it and it didn't seem to be doing. Any good you killyourself on some things to see no fruit on it and if that means complicated not only is it complicated for me to get the stuff on the site but I don't look sick the usermight find it complicated as well so it's just you know scroll down a few pages there's the feed and it was an old episodes. There's also a place where you can clickthrough i Tunes to subscribe now if you do we really need reviews so if you could I have some to give away if you have time just to go over there give a writtenreview. Email me at band at eight A real show dot com say Hey man I think I gave you review and I would be glad to send you an email. Be glad to send youletters to a young poet by

Roky
 I will just send it you just sent me the address and as soon as your review shows up in alt i Tunes I will send that to you just as a thank you. Now I've only gotsix of the first six have I have I have to email me and if you already gave me a review that's great just just email me and Dan at A.W.L. show that com. And I'll getthat book out to you and thank you so much for doing that. We are seeing just about double downloads almost every episode so it's really it's really great. And likeI said last week despite being kind of tough to find in the i Tunes store

this is a really nice program and I understand that it's not meant
 for what wide appeal. I don't think beginning writers will necessarily like it. Yeah we do see a littlebit different here a little bit of slice a life and then trying to take a larger look at writing styles. Today we're going to be looking at

Ray Bradbury and Bradbury Bradbury
 maybe Ray Bradbury is probably the proper way to say it. He died over the last year might have been a couple years ago Ican't remember. But man I didn't really get into his books until maybe the last few years I had read it for Fahrenheit four five one quite a while ago maybe ten yearsago now I was never I mean five years ago. She's stretching things out over here and I really liked it and I did not go back to him and for a few more years when Iread.

It must of been a short story collection of his pulpy fun. Loved it anyway we're going to learn how
 the key points on how to write like Ray Bradbury or at least mypoint of view. Now listen this show is basically making shit up and I understand that I don't take a purely academic approach I'm not sure how much good that doesanybody including myself. So like like a couple weeks ago I talked about literary irony. Now there's a dramatic irony and then there's plain old irony the wayeverybody knows it and I sort of I mean maybe this literary irony dramatic irony is when the character is not aware of something in the rest of us are either theaudience or the people in the play they all know something. Character doesn't. That's dramatic irony. Literary irony. I sort of main out on my own I may exist I don'tknow I didn't get it from anywhere. Maybe somebody else came up with it and I came across it. But literary irony I took as a cinema up knocking down approachwhere you set up a premise and like

a boy whose father dies and finds a father figure in an old man and a cranky old man how many times are we seeing that book or seen that movie or read thatbook that's been around for a long time so it's true I take it to mean a setting up of opposites and it's just it's too easy it's too simple and high concept in moviesthey call it high concept where there's just a man is on a quest to you know find whatever you know find the sword in the stone. A man who has nothing againsteverything that kind of thing

should come up with some examples but I didn't plan on
 defending mine. My literary irony term So I'd like to step back a little bit let's rethink the way everybodytells us we should write stories.

Now writing stories should be simple and I understand


the inclination towards people who teach writing. To simplify it in such a way that it will get you to see conflict. But I am not so sure that if you are an adult and ifyou are well read that you need to be told what conflict is if you're a human being you understand the conflict and the only way to learn about the only way to learnconflict in a literary fashion or to understand it in a literary way is to read it. No amount of classes no amount of M.F.A. work certainly no. Oh amount of retreatwriting retreats is ever going to teach you anything more than reading the best books out there taking them apart and getting into becoming a close reader. Reallyimportant to have to read is one thing to close read is far different. It's a far different experience it's a lot harder. It's way more concentration and it takes hours andhours and hours of practice that's just reading that's before you even start writing something. Something good something worth reading and not that you shouldn'tbe writing all through that time you know absolutely should it should be part of your daily routine but don't expect much until you become a close reader

that is what we all try to get to. I'm not sure that I'm perfectly his reader


but man there are books that I understand now that I would not have been able to touch three years ago and there are books three years ago that I wouldn't havebeen able to have touched five years before that. But you train yourself you look for patterns you look for themes and it's all but once you get used to looking forhim they all sort of happened subconsciously so that they all knew that they sort of exist in this nebulous cloud in your brain and you understand. No real works ofliterary art you know in a different way when you close read there are some good books out there on how to close read I can't even help the top of my head ofcourse because I didn't plan on talking about close reading but it's very very important. I cannot stress enough I don't know that you can become a writer unless

I don't know my can was you can write well if you're not a close reader or if you're not on your way to becoming a closer eater.
 Very important I write so I go to buya book I get in my head for about a week and I'm going to go buy a book and I buy a new. Some sort of a bit. She's going to get my thirty five bucks. Hopefullytwenty five. It's on sale twenty in the sale rack and on sale maybe fifteen maybe I can whittle it down but I got my eyes set on the couple and I really want tocompromise those titles those authors. So I go I'm on my way and then I see a book sale book sale. Shana That sounds great. Save some money. Now I got thisrole. Some of you may already know if the author is a living or if the artist is living this goes for music this goes for D.V.D.'s this goes for everything and D.V.D.'sare tough. I will usually buy D.V.D.'s new or see if I can rent it. Listen if the guy is alive or if the people are alive who made that thing who labored over that thingthey deserve you know that five cents that they get when you buy it for the author I mean what do they get a buck or two bucks out of the twenty five you spendnot much man and they got to pay back their advance before they even see a penny.

If they if they got a fifty grand advance
 if they're lucky these days and they got a fifty K. advance the book sells. They got to pay that back before they get a returnso they pay the publisher fifty thousand dollars in royalties before they even see a penny. And guess what. Those pennies start getting nickel and dimed as theycome in with managers and agents. They're there I don't know how it works in the publishing industry but in the music industry the A and R. guy gets a cut theproducer gets a cut I don't know how many people at the big five or is it for now. Publishing houses get cuts get points on on works but listen and the author youmean the guy who came up with that should we get paid last. And it's a little screwed up. Everybody's got to sort of dip their hands in your pocket only. Yourpockets are in pants that you haven't bought yet they don't belong to you yet again are passed down through all the people now look at those guys helped you out.They deserve whatever they get. I am not I am not begrudging anybody. They're cut. That's not what I'm saying what I'm saying is that if you're going to buy aguy's work who's still living

in the book given the book given the friggin buck if you got a park
 you got twenty five of them. If you happen to have twenty five of them send them over one youknow

that's my outlook so I go
 on I'm on my way. Mysie book sales book sales at the library

I turn in we go to the book sale
 in there on the table laid out before me are hundreds of books. Maybe about a thousand books lined up in rows

but with the spine up right next to each other just rows and rows of hardbacks a buck paperbacks fifty cents. I go through them and I love these things because Ican go on the last day of a public library book sale and I will get everything I want if I'm thinking of an author I will get you know why nobody likes the books I like

I will see ten Saul Bellow's at a at a library a book sell
 me some Philip rocks and there they'll be the freak and then the Hemingway is a little tough to find becausehe's still famous now

the more famous I had but I found
 the rare Faulkner books that I mean not that they're rare in themselves but the stuff you would have to order online you wouldnever find it in books or you never just come across it. I found all kinds of stuff. Nobody likes the books I like so I can go on the last day the last hour of the booksale and I'll come out with twenty or thirty books. A fan freaking past and they will be discounted because they just need to get rid of her wonderful today I go inthere and sort of the same thing but this weird feeling came over me it was a feeling of pity and it was pity where it didn't belong had no right to feel any pity. Oneof the things about that feeling feeling sorry for somebody is that we don't really ever taken to account how us feeling sorry sort of degrades the other person

and there's nothing wrong with pity if you keep it to yourself. But think about yourself. Think how you would feel
 if somebody was pitying you like that or

it's different I'm not talking about if you have a sixth child and somebody is pitying you it's more like if somebody is pitying you
 because you've decided you thinkyou're going to be here right here right. I mean he thinks they talk about why he thinks it's going to be a writer. Doesn't mean there's the empty trash cans. Yeahright so I mean you can't be very smart. Trash cans are She's the accountant she's a number cruncher. She can't write off she didn't think she could have. Heworks at the paint store. What kind of writer works at a paint store shouldn't he work in a library or something. So you had this occupation and how would you feelif somebody pitied you for being a writer or pitied you because of some life decision you made and you seem pathetic to them. That's insulting and that's thefeeling I had. Here's a problem. Who did I have it for I had it for Daniel Steele and James Patterson. That's right I go through all the freaking aisles and I swear toGod and it was like Stuart Woods I mean I can't think of Nicholas Sparks. Now I can even name they were the same authors though over and over and over andthey were taking up. A lot of room on the cells and I thought man if that were all my books no one thought anything of my book to at least keep it you knowbecause if you give away a book to the urine the first thing that goes through your mind when you see that book of I'm going to donate that book I'm never going toread it again I mean the thing to me

if you have a copy of

Ulysses or you've given that away or you toss in a unit
 you donating it to the public library maybe I wouldn't I wouldn't donate mine like mine means something tome. Hardcover edition. Franklin Library edition I think very nice. Not only is it nice even if it was a piece of shit and that's the one I read. I wouldn't give it away andI learned something from that book

and I read it run serious I think therefore I said I
 think because I think there's also short stories he did with ENGSTROM in it I'm not giving those away there's beensomething to me. Those of you who decided to become a fantasy writer because of Lord Of The Rings would you ever give your Lord Of The Rings books away.

No no only
 means something to you and I felt pity for Danielle Steele and James Patterson It was quick lived because I thought Holy shit I am feeling pity. I'm theone feeling pity

the guy who the guy who absolutely could not but
 I'll keep throwing away is novel because it's just a piece of shit. These people have some sort of Danielle Steel.He's Patterson Nicholas Sparks these guys have some sort of talent that allows them to bring out a story that's at least decent I mean the writing may not matterthat much. They saw. A lot of books. The reason they have a lot of books on those tables because they sold a lot of goddamn books I didn't sell any books theysold the books. It's

it's only I'm it's a mathematic function why they have fifty percent of the books
 on the used table because fifty percent of the books sold. I buy them

on e

Bay don't need pity
. They don't deserve the pity. They're doing OK and we certainly don't give a shit what I'm saying. They don't need my pity

now. I don't need my pity either

but I thought it was interesting the feeling that goes through writers and writers
 are whether you are this way in front of everybody or not. Writers are supremelycondescending people.

Now they're nice too and I'm not talking about this is part of their whole personality. I'm talking about that sort of jealous envious spirit in them. That competitivespirit in them concerning writing it is usually doesn't go beyond writing for some reason. We concur compartmentalise our writing selves

and we can get real jealous and ugly and when we come to other writers we can get pretty
 nifty and condescending even though we're not like that with anybodyelse because writing is so hard

and you put so
 much of yourself into it

that when somebody else has success that you feel is you know equal to maybe a little less then
 you as a writer that your abilities are at least just as efficient astheirs are to be published even if they're just a little bit better than you. You get that feeling inside that was cut. Damn it why not me why not me. What am I doingwrong. I'm looking at my stories every goddamn day and I can't find what's wrong

and you maybe you don't torture yourself
 it's not like you're a tortured artist. It's just it's a frustration with I can't figure out what it is. If I knew what I was doingwrong if I knew how to arrange my words in such a way that wasn't boring or confusing or were there I don't even know what I'm doing wrong you look at your owntext you look at your novel a short story you look at your screen play and you're going I don't know what looks good to me.

They give it to other people. They read it oh yeah man you
 know maybe one of the other character I don't think he would do this or that but hey your feedback isnever something that will they will make you a better writer it's just sort of adjust the story a little bit so it's more believable. I feel like all the advice or all thecriticism I get is that really as a writer it's more a story elements you know I mean a little clumsy sentence structure here and there. Yeah but why. All I want toknow is why why am I feeling at this thing right now and I don't feel it so much anymore. But I'm telling you man. Day after day I would write short stories. I decidedthat I had to learn how to write a short story before I could write a novel

I think it did me a lot of good

but I spent a
 lot of time doing that over a year

where I didn't really write not even attempt a novel I was trying to learn the craft of a short story
 and it was the most difficult thing I've ever done. Getting that I tookapart John Updike's and P five or six. Yes And I mean took apart like reading I read a lot more than that. I mean took it apart sentence by sentence what is hedoing in this sentence. What's happening in this sentence. Every I mean I wrote up bits of it I wrote it line by line what's happening in each sentence. Just trying tounderstand

not so much the structure but the

piece in it or


the rate of Revelation the rate information which what information is being released next. It seems so natural to the writer but I guess I don't have I mean I had anatural I had been published before I did this with a N.P. So I already knew how to write but I felt like I could get better. I need to take a leap in even if I had to getscientific about it. But my subconscious on the shelf for a while you take a rest. You read and enjoy poetry. My other my my conscious brain is going to take thingsapart so that maybe later on subconscious and the conscious to come together and we can learn how to do this right because it kills you. How many rejectionletters can I get how many times can someone step on me.

I just say it's not for me. Or what's even worse. Couple years ago I used to get these all the time. Man is really going to like that and you're a great writer says oryou are a great writer. I got the shit you're a great writer. Fantasy didn't do it for me didn't do it for you. What didn't know

what to do just tell me just tell me how I will get my feelings I promise


I did just

that.


Maybe just me. Now we don't feel that way but I do and I do. And look man

you're out there you're busted yourself. You are killing yourself over how to do it right

and
 some of you aren't some of you listen casually and you're not that obsessed with it and you can take a more patient approach. Man God bless you. I wish thatI had that I wish that I had the patience to Just Say No it'll come I just gotta keep going. You know I'll take it easy. All right you know half an hour an hour a day. I'lldo my reading and I'll get there someday maybe ten years but I'm willing to do this for ten years and just kind of learn and and go along and look you know.

I'm I'm willing to just write a few screenplays and and maybe one gets maybe we doesn't but I'll keep going and I will get there someday. I don't have
 that man. Idon't have it. I have give it to me now. Teach me how to do it now or I will burn this world to the ground. Somebody tell me what to do. And here's what sucks man.Nobody's going to tell you what to do. Nobody's going to tell you what to do because it's not it's not a formula. There's nothing you can do to get better the wayyou're thinking of getting better

and we need to take the approach. If you're like me you need to take the approach of the cool headed guy.
 Listen man I'm just a writer. It's just what I do

and it will come. I don't know


I don't know if

being obsessive like I am helped me I feel like it did.


I feel like I did because I when I read my stuff now I don't wince as much as I do in my novels for some reason. Something about the pace is really bugging me butI love the words all the words are in place and man it took me a long time to get there. I'm not even sure if I'm there exactly yet

and it's not that I'll ever get there I don't think there's a there there's no there. I am smart enough to know
 that when I'm done with this work it's going to be brandnew the next time and I'm going to abscess again and I'm going to be terrified and I'm going to spend a lot of time in the bathroom just just you know on the toiletwith my head in my hands going what inly doing wrong where where can I improve.

When is somebody going to freaking pay me for it.

Keep going
. You hear that a lot on the podcast and in the books on writing and all of that you hear to keep going. Something you should stop. Let me should stopbecause

those of you who who think that well I'm going to write it and just put it out of the universe. Listen man we
 don't mean shit. We need great writers and great writershave to go through this birthing period. We don't always hear about it

with the great writers because we only know them as great writers but I know Faulkner had a tough time of it. Hemingway did
 not start off with his to the pointconcrete style he had a very florid style before. Before you wrote that first first novel that we all know

those first novels the short stories would not have been written had he not gone through.
 Some period where a light came on he goes no that's not the way I needto do it and it'll be different for everybody but you'll find it. And it's almost dangerous to find it too early because if you find it too early you may not keep going

and you may think you have it and then you'll be the person that turns out the same book once a year once every two years

and maybe that's where you're going with your writing I don't know if it is God
 bless you

but if you're not if you're looking to become

if you want to lay on your deathbed and
 look at the pile of books you wrote poems you're oh look at those screenplays I wrote and those are just screenplays Iwasn't just trying to make make money I wasn't just trying to make it rain up and no I was I was attempting my art. I know that's a life he thought. I know it's a littlegrandiose and in some senses it's a little impractical. I understand all that.

But why not have
 why not live that way. Why not write that way. Why not

why not write things that you're proud of. Why not
. No one seeing the Danielle Steele or James Patterson Patterson are not supremely proud of their work. Maybethey are I don't know I don't like it but there's a lot of people who are not going to like your writing not going to like my writing. We have to satisfy ourselves

we have to

imagine how you get there if you're the neurotic type if you're
 the cool type I'm not a fucking cool cool cucumber type today that's the dumbest thing I want to eventhink cool as a cucumber. That's OK.

No matter what type of personality you are being in a place constantly constantly where you are pushing yourself where you're going. It's not quite right. I need tostart over and if I don't need to start over there's something I need to learn here. Pay attention to those feelings those those tugging at the mind

that let you know that something's not right

in
 the end if you begin to notice it. You can fix it. The danger is in ignoring those feelings. If you start to ignore those talkings those little whispers that tell you nothis is not quite right don't keep going just just let's take a break here go back look learn listen to those things you have to trust your own mind it's your mind afterall.

And is trying to tell you something and worth thinking about fame and fortune. Well your brain is going no no no no no no no.
 Fame and fortune are not going tomake you happy. You got to be proud of this. Go back and fix it. Go back and find the right word that construction in that sentence is a little clumsy. That characterprobably wouldn't do that and I know you need that character to do that to move the story forward but it's just not there it's not there. Let's go back let's fix it let's doa better let's go let's read for a few days see if we can get some some sort of juices flowing. Listen to that part of yourself. It's really important when we come backI'm going to I'm going to go through some points on Ray Bradbury. Now

he gets a little bit of pain and he gets panned because he wrote fantasy and science fiction. This guy he was capable of a lot. He could pulp. He didn't he could doall kinds of things some to go some things and hopefully we can learn. Ray Bradbury's that's him. Which is style. But if we want to take major points from Ray howdo we do it. If we wanted to become rainy for some reason how would that happen. How can we get a little bit aurorae in our brains and when we look at themoving parts we will do that. All right so I think you guys are sticking around and A.W.L. Show dot com is where you can do them. You know listen I got I gotrecommendations on there are things you should read things you have to read as a writer and a good look we we need we need reviews All right so only way tomove up. So I got free books letters to a Young Poet I guess six of them. If you leave a review I will mail you those and I will thank you to my dying day that youhave to review. Anyway stick around and we'll be right back.

I'm


I'm all right thanks for sticking around. A writer's life you know some Ray Bradbury stuff here in good old Ray. Some I forgot to mention in the previous thing whenyou do the reviews it can only be us reviews. I'm sorry for the international listeners. I know there are a lot of you got a lot of international listeners but I can't I can'tsee your reviews over here and i Tunes There's no way for me to know or if there is how to do it so if it's really only for the US so I'm sorry about that I shouldmention that. At the beginning. Now I want to get into Bradbury because I have not been a lifelong fan of Bradbury. Not that I had anything against him. I just forsome you know I'm one of those things you just don't get around to some of these more famous authors who you should have read as a writer. Now part of theproblem is that fantasy and science fiction and all those guys tend to get looked down upon a little bit and I'm not really sure why maybe it's because the NewYorker you know they only publish they publish me one science science fiction or fantasy work eater if that and the literary community doesn't often hold up worksby these authors as examples of good literature and the truth is that a lot of our great writers are in the fantasy and science fiction field now. I myself I'm not reallya fantasy writer. I do like well written fantasy. Ray Bradbury is one of the best. Oh well as Jeanne Wolf he is exquisite. He's a. It's queer that writer like him a lot. Iremember a long time ago I wrote I was reading on a mannequin it was it was a forum I don't often go on forums but I was looking for other writers you know andone of the reasons I started this podcast because I could not find anybody with interests like mine who like to read the stuff that I read who like to write the stuffwho thought of writing the way I thought of it not many of us up there actually

and I was on the form of an author a famous author and Ray Bradbury had just died I had gone on there and I got pissed off so I stopped the forum thing I stoppedthe Internet looking for writers on the internet I thought I was going to go find myself

on the form.


They had posed the question was rape robbery a good writer. Was he one of the greats. And some people said yes and some people said no that he was certainlyprolific but that didn't make them necessarily a writer that would be remembered for being one of the greats. Now it's hard to predict who will be great and whowon't be who will be remembered and who won't. So I'm not really into that into predicting that but I'm more interested in the way people were thinking of him andthe author whose blog it was or forum I guess I was that was the difference. You know I guess there's a big difference so it was a forum

and the author whose form it was very famous author. He said Well how do you know he was well if it surely but I don't I can't see him as one of the greats and Ithought really

this guy spanned generations predicted things
 and not only that it was a really good writer was capable of writing in a way that a lot of people are not. And Ithought of literature in a way that allowed him to express himself very elegantly. And it's too bad really that he there's a big possibility he may be forgotten in thefuture. Simple. Because you know snobbery just because of snobbery. I'll be a snob but man if a guy can write. Whether you like his particular style whether youlike his subjects and if you can write give him his due and Bradbury deserves the every last bit of due he gets he should be doing

so for you Tom What it I
 don't think is a problem either the dumbest things pop in my head and for some reason I just kind of said what kind of microphone in frontof me know this but I can say it yet more I would pray. Very think anyway. The four belong to dance events and he's. I like I like his writing like I mean I like the wayhe is on this forum I don't really read too much because if it's these super condescending on this forum and I didn't like it

yet I'm going to move on here because I know that he has a lot of
 fans out there and I don't want to make it seem like I don't appreciate his work because it is not afan of the dude. Anyway Ray Bradbury how do we get this guy up in our head. He's prolific man and I got a few things here that I want to go over how do we Imean if we wanted to write like Ray Bradbury or if we wanted to be like Him What do we have to do. Nobody necessarily should want to be like another writer. Butwe use these things to take what we can or take what we will

of from their work and from their attitude from everything that
 they are and adopt what we you know what we can use for ourselves and the first thing in this is thehardest thing

is to be a good writer. No that's not it. That's partly it but if you look at what Bradbury was capable of he was capable of just about everything. He could be highconcept he could be super difficult he could be plain in concrete or he could be vague.

What the first thing is be capable of being a stylist. Now this doesn't mean that you are a stylist that you even want to be a stylist as a writer. Meaning that youhave to have a way of writing that So know you knew you were unique to you that whoever reads your work is going to know it's you because you have a stylebecause you have a way when you read a piece of John Updike. You sort of know it's John Updike Hemingway Faulkner all these guys. Our stylists. And whenyou read their work especially if you read a collection of short stories that style would become very apparent because they're they're treating various storiesvarious subjects and they have a way of doing it and you pick up on that style and it's a it's a great thing to be capable of doing. Now I'm not saying become amimic. That's not what I'm saying. Bradbury was capable of style he was capable of form and like Picasso Have you ever seen Picasso's early work. It's freakingbeautiful. It's it's

coming
 out of the impressionist period I suppose but very much what we think of as a painter. And then he became he started doing this weird stuff which is whathe's known for now the odd shapes of people

you know a Picasso when you see it right. There's probably a penis
 somewhere on the Picasso and probably a naked boob somewhere not too far away from thepenis. That's is where That's what he's known for but he could he could paint a picture he could paint a bowl of fruit like anybody else. If you're probably minute carof audio if you want to car is a car about you curve as you know that you could do that but he was a stylist. That's how we know him we know Picasso what we seeit in the same way. Bradbury was capable of that dandelion wine great example vague Something Wicked This Way Comes not not entirely the sentences don'tflow one on top of the other so that you're comfortable in your reading. It's sort of like a toned down Faulkner. Have you ever read a short story by Faulkner thatwas completely normal. Yeah you have or should have. He wrote perfectly normal short stories

nothing
. Like the sound and the fury he was capable of being stylus both Faulkner and Bradbury

short stories they're all pulp You know they're fun science for you wrote The Martian
 Chronicles and hero dandelion wine. Look at that. That's maybe if you were inthe movies you'd call that if you were an actor you would call that range and he does he has a range he can do what ever

he was very well respected. People bought his books. Oh my God they buy a shit ton of books because
 you'd never there was sort of like you know you knowyou're going to get you know it's going to be good but you don't know what you're going to get because you could do anything

to do anything at all. And how great is it when you go see a movie by a director who can do an art movie and he can do a plainly I wish I could think of one. I'll justsay Paul Thomas Anderson but he pretty much has his own style. I've never seen him do. I guess David Lynch would be a director that does that if you dosomething super you know popular and he can he can do something big.

We can be capable of being a stylist. It doesn't mean that you'll use it all the time it doesn't mean that that's
 you know sort of you now that's what you have to do. Itjust means that you can do it that is a tool in your toolbox you are such a good writer that you could be a starlet if you wanted to be capable. How to do that

it will take care of the show I mean that's a big that's a big subject or the next thing is you need to have
 an intense and unapologetic imagination. Imaginationseems to come to us easier with practice we did a lot of kids because we didn't know whole lot about the real world. Now that we have all the information about thereal world it's hard to get that imagination going again. And Bradbury never lost his imagination and that was one of his gifts. It was constantly working. Any O.E..He said that a lot of the stories came out of dreams and that's because he was filling his head with stuff and he had never lost. He had never compromised hisimagination he had it didn't occur to him that he had to give up the silly and

the the


he had to give up the idea of silly things he had to give up the things that that could never happen and he didn't have to compromise those with the things that heknew as being part of the real world. They existed both in his mind and he didn't apologize for it he had the short story he had he had a short story about anewborn baby who goes around killing everybody a brand new baby out of the womb goes around killing everybody

if he was a man I wish
 I'll put it in the show notes but. I was a short story and I'm halfway through it and I'm going OK there's a baby who don't know where hecame from the husband was away the wife got pregnant so the husband is super pissed and because she's pregnant and they don't really know how to approachthe subject so it is really tense

realist story for a little while and then the baby comes out and start
 killing fools and she starts killing people. I'm not going to tell you why it does it but they listen Ibought him. I was then fifty years later I read in that story that probably appeared in a pulp magazine meant for eleven year olds and I thought man this is great.How great was that little make it baby room around kid on everybody that I just freakin loved it and it's in my head still it's still in my head. There were maybefifteen other stories in there and I remember a few of them but I remember that one. He did not apologize for his imagination he thought I want to have a baby thatgoes around culinary. Now you and I would go that's fucking stupid. Babies don't kill people. How would they even stand up. How would they even but that's thedumbest idea I've ever heard. Go get yourself

that's where you and I would do. He didn't he didn't apologize for his imagination you don't become funny
 and then it was not only funny it accepted itself as a storythat was a little bit silly

but the intensity and
 the dramatic aspect and even the realism with what you wrote it. It does exist in the time the styles definitely of a period

but to me man that holds up. I am smiling right now as I said because I just but a great piece of work.

So I have an intense and
 unapologetic unapologetic imagination the next one is to be prolific. Now this is a little tough because for me I spend a lot of time on onework and I don't have the ability to do what Ray Bradbury does which is you know being out a story in a week and go over it a couple of times send it out I can do itI can't do it now. I'm doing something a little bit different than him but I think the point that we take away is we're writing every day. We have pages I do mymorning pages three in the morning. Three of those pages sometimes they get into five and I don't mean to or I'll get to three go Man I need to stop and then I'llwrite up a couple of points so that we know where I was going to say I want to go back a few years and see what I was thinking in that particular day. Some peopledo it in the form of journaling. But you get those pages out now once you get those pages out you're not off the hook. You've got to do your real writing

and proliferate will happen if you do it every day you know the whole cliche of how do you eat
 an elephant

eats balls first. So how it goes I don't remember but you only do one little thing at a time every day.
 The

proliferating. I think in a word I'm using it I don't care moaning that the prefer the prolife people are perfectly free to say the proliferating will happen
 with dailycommitment to writing that is difficult that is no small task

and for Ray Bradbury he
 he was sort of committed to his own poverty I think its wife was a nurse that didn't have a car they took the bus everywhere. I mean hewasn't impoverished he wasn't ignoring his family or anything. He was committed man he was going to be a writer and he wrote every day and it paid off for himand it's going to pay off for you but you've got to be prolific prolific not in the sense of publishing prolific in the sense that you're committed you're doing it every dayand there are no excuses and no one is going to stop you from doing it you can do it you can do it because you have command of your own life you do.

There are things pressing on you there's things pressing on all of us but you do have that hour don't you that one or two hours you watch television

the one
 or two hours you just sort of do nothing. The fifteen minutes you smoked a cigarette

if you happen to smoke. GROSS No judgment here. The woman smokes
 it stinks to high heaven. I smoke cigars and stinks out all the time about once a week.Why don't we do that get off track stay on track

or on

be prolific in a sense that you're doing it every day. Next thing and this is tough this
 is tough because we all get into stories for a different reason and we get turnedon by stories some of us young some of us a little older we go man that was so awesome I want to give that person a feeling or I want to write something like thatso the fourth thing is don't let the what if of a story. The what if premise. Don't let it take over your story and Bradbury was really good at this because he had avivid imagination and he can go places that we never would have thought of and some people call it pulp and he can he can get pulpy

just a pure conceit but he never lets the idea or the conceit
 or the what if what if a baby started killing everybody that never it never takes over the story

and you think well isn't
 that the story. No it's never the story. The what if is never the story you know and a lot of Stephen King's It is the story. But in my opinion inwhy Bradbury is so good is that he does not live the conceit of his work take over his work. He's imaginative but his characters are primary. You know hischaracters. Where do you think they're complex or that you think are two dimensional. It is sort of irrelevant here some people don't like his characters I know theyseem like fifty's cliches

and to some degree they are they're not very deep but but you know
 those people you know how they are you know how is the main character.

You know his inner conflicts is what I'm saying. And even
 though there's a what if going on around the character the what if doesn't take over

what. What if

mutant
 bats take over a city and sort of you know trap everybody in everybody and tell everybody

I don't remember
 anything about Stephen King's The Mist except for the monsters. I remember I didn't like the ending

and that he should've kept going in that type of story
 where the one thing falls the other you know the set him up and knock them down thing. If we're going to getthat kind of story I feel like we should have had a little bit more.

And I actually believe he did I believe he did write more of it but I just wasn't interested. I only remember the baths and I remember him screwing a chick in themanager's office of a market because a kind of turning on the writer Stephen King can be good. No No doubt not going to call him stylist not going to cause booksliterature but certainly capable. He certainly is. So yeah. Do not let the what if. Or the conceit of a story take over it it's still about your characters your charactersare still existing in this world and you still have a big job to do to make us believe that they exist all right the next thing in this is a little different this has more to dowith being writers and that is be bold about becoming a writer.

Bribery used to say that I do not suffer. Those who say you can't become a writer and I would sort of adjusted to a look at a modern time and that is don't listen toanybody who says that you cannot become a writer in this market that books are dying. But there's no point anymore nobody appreciates art it doesn't matter itdoesn't matter if you're a writer it's simply what you do if you're a painter It's what you do doesn't matter if anybody's going to look at it is just something you haveto do and we can do a lot better than to be around people who say that we can't do it. Who tell us that nobody's going to read anymore. Sorry Philip Roth I thinkpeople are going to like books for a long time

I think

that this current generation is going to
 to some degree is going to reject the complexity of being on the Internet all the time and having tweets go off in your faceand emails and they're going to want to run from that. Well maybe that's a fantasy I don't know but usually. An aeration that follows whatever you know whateverthing that's taking at a time will go the opposite direction the way minimalism and and modernism crushed whatever was going on the Victorian frilly style or theoverdone

art that was going on at the time. The boldness that he had made its way into his narrative that is he was going to become a writer. He knew it since he was a kidand you write with that boldness when you already know when you don't have any timidity and by the way this is something I struggle with when you're timid whenyou're insecure about being a writer. It makes its way into the work. You won't take chances you know you'll try to please everybody. You can not be tame it aboutwhat you want out of your life. You've got to suck it for yourself. Suck it out. Lie thing going to give you what you want you gotta go get it

and if you cannot
 get it with with that timid smile with I think I can do this maybe I can I don't know maybe I'm not good enough. That goes on inside of all of us. Butat some point you're going to go no I'm good enough I'm doing fuck you all I am doing it the way I want to do it and I will learn to get better and that's what it'sgoing to take I'm going to do it.

The way you are as a writer will make its way in to your narrative. OK. Be bold if you can't find yourself being bold them right bold character so they can do it foryou and put yourself in those shoes. Like string making poetry have poetry by your bedside this is Bradbury's advice he said read one poem a night spend fiveminutes and by the end of the year you have will have read three hundred sixty five. The poems and he gave a lecture one time. I'll try to find it put in the show noit's on You Tube but he gave a lecture one time. I really like she was just speaking and he said lots of poetry get that stuff into your subconscious let it float aroundin there and let all of those visuals all of those concepts get in your head and then let him spill forth. It'll come out it will come out and he's right. He's absolutelyright. All of that stuff will swim around in there. Even if you find yourself not to be a big fan of poetry which if you're a writer and I'm not really sure why not. But ifyou happen to be

all in on the novels and you don't read much poetry do yourself a favor. Pick up the best poems of twenty fourteen twenty thirteen and just start there. Find whoyou like and the poetry books are expensive or MORNING.

They can be up to forty dollars
 for a collection of poetry collection which doesn't make any sense poets don't have any money. They notoriously have less moneythan even short story writers do then the novelists do. I mean there's a scale here. Poets have no money and yet their books cost the most it's like I did releasethem paperback. Let's get it out there for ten bucks because I can't afford new poetry man. Take down the price a little bit. Come on I'm in I'll buy it but I gotta readit in the end in the literary magazines if you can afford it man

take it down a couple bucks would you take it down
 a couple bucks but we have to pay the postage. I understand I really do but if I know poets they care aboutbeing read more than they care about the money. Obviously they're never going to make money from being poets. They're already not making any money. Let'shave them read. Let's make sure they are read. No I went off on that rant is really bugs me that I got to spend thirty five dollars for a book of poetry when I'm like Ihave every desire to read and buy new poetry. You guys are pressuring me out of the goddamn market who read poetry except for poets. We're all poor we can'tafford thirty five bucks take it out

at least twenty five twenty or make it smaller. I don't know whatever you think you have to do just to please I want to buy it. Do I want to my we can't

the last thing after poetry

and I didn't want to be trite or cute here


and I thought about this last point I'm like No it's it really is true. As cute as it is and that is that Ray Bradbury lived he lived a very full life. I don't mean long and Idon't necessarily mean Heraclius. I think he I think he was a moral man I don't know what most people would consider moral.

I can't get into what I think Bill is.
 He lived and he he approached Walt Disney one day man I love your work I love it I love what you do and they became friends.Riprap I wasn't anybody at the time I don't think I think you'd be been published here a certain amount of boldness but he wasn't going to not do somethingbecause he was too timid or he didn't think much of himself. No he lived his life precisely the way he wanted to live it. He wasn't always in the book. We shouldspend a certain amount of time in the books as writers

you know what's weird is that
 I say live right

in there's this guilt that happens in US for not writing all the time. We feel like we're not writers
. Why do

if I am that somehow you know

devoting myself in and really thinking about my work
 then I'm not being a good writer I'm not doing my job which I don't really get paid a lot for doing the job. It'slike plumbers don't plumb for the sixteen hours they're awake gardeners don't mow lawns for sixteen hours a day every day. You know you work and then you stopand then you live

you be with your family. You see movies you do
 fun things you have sex you drink not to excess on any of those things. But don't rob yourself of living.

To right because if you do that you won't have anything to write about. You have to live. Take
 very long walks. I don't particularly like walking but I love driving.Take drives. Gas is a little bit cheaper right now and you know take it take a drive fifteen twenty miles out get out somewhere and just kind of be there for a while.Live notice laugh do all the things you're supposed to do in your life and have a good time doing it. I feel like he did that I don't know anything about it except forthe things I read on You Tube or see on You Tube and the books that I read. But I get a good sense. I think all of us can get a good sense of the man and thewriter he was when we read him

how are we doing that in our writing.
 How are we going to do that

in our writing. Live I know it's a little bit cheesy.
 But if you think about it if you think about the way everybody else goes about their career in the way artists goabout their career

you think you can go nuts. I'm a little I'm a little crazy. Understand that I

am.


Well I'm going to do this probably once a month like how to write like that today it was like how to be Ray Bradbury. That's what I wanted to do and so hopefullyonce a month it takes a lot of I need to be really into the writer at the time to do this kind of episode but I want to do it at least once a month because this kind ofwhat I did I sort of got into one writer really intense and it did a lot for me to see how they lived to see what they did in their life. Now not so much in their sentenceby sentence writing I'm not sure how much we can learn from that when you don't do it yourself like if I if I King over here and did it for you and broke down wouldsay John Updike in a sentence by sentence broke it down. I'm not sure it would help anybody because that's something you have to do yourself. You have to be soinvested in it. Plus you need to see the words you need to hear the rhythm in your own head and it just it doesn't quite work. I think in this form so I did start to takea wider approach to how we can be like this author take what we need and leave the rest and get on with the business of writing once again. Guys thank you somuch. Reviews I got some books to give away if you live in the US A.W.L. Show dot com Dan at A.W.L. Show dot com email me questions I do editing you canyou can just you know if you just want to chat send me an email and I'll write back. I'll write back. Pulling

right away
 and check my email or doing writing. But listen I will I promise you I will get back to questions about writing books recommendations. If you havesomething to say to the audience here this is a writer's group and since I'll pass along I'm just the conduit. I'm the conduit. Anyway thank you guys once againA.W.L. Show dot com I know I say too much I just

want to see over there. I got books over their recommendations. There are all kinds of stuff. It's
 growing it's growing. We just started but it's getting. If you havesuggestions for me you know you want to tell me that I'm an asshole and that I should jump off a building. That's cool. That would really hurt my feelings. Thatwould that would really hurt my feelings. But you can send it along if it'll make you feel better. OK I'm going to go you know I just I'm serious I mean I was kind ofkidding there. I kind of got a little sad thinking about someone going to jump off a building that way. But see you next week. Or are

you tired.