A Writer's Life Podcast - Episode 021

Oh yeah. Welcome to a writer's life my name is Dan Black. Thank you for listening. Today we're going to talk about writing prompts and this is for the committedwriter now I have a problem with writing prompts and we'll get into that in that when we take a look at the moving parts in the second half. First though I wanted tothank you guys for you know increasing those downloads and telling people and emailing people about the show and it's a different kind of show and I realize that Ididn't want to make a show for beginners because I think that has been done. So the show is geared more towards people who are have been writing for a whileand who may be stuck and want to really jump to that next level. How cliches that next level. Like I'm like I'm some kind of marketing firm. I don't mean that mytheory about writing is that you don't really you don't get better slowly what you do is you keep plugging away and you make a jump all of a sudden youunderstand something about writing you didn't before and it's this huge leap you make and you have that maybe in the course of five to ten years when you'relearning how to write and you take that long when you're learning how to write you have maybe five huge leaps. So every couple of years you know you make thishuge leap and all of a sudden your writing style change you think differently about writing and there's no formula. And really I try to stay away from steps andformulas in the show specifically because they don't really work once you get past the beginning phase you end up having to think of things a lot differently and.This show can be

nebulous at times and that's because there is no way quote a way to write.
 Everybody comes at it a little differently so what I try to do is I try to if you can imaginewriting as an object in front of you that you're trying to get at

Sometimes you have to step backwards shift to the side a little bit and look at it from a different angle and that's what I try to do here

as much for myself
 as for anybody listening. So thank you A.W.L. Show dot com forgot to say that A.W.L. Show dot com is where you can get all the past episodesand their stuffs on their on their to look at recommendations and books and stuff like that things that writers should be reading when guess what. Davinci Code isnot on my list because I read that I read that I don't know I must must have been most of in ten years or whatever it came out maybe you have to came out I read it

and when I finished I thought well.

I guess I was entertained


and I never I never felt the need to go back to that and when I decided after after I was done with music after I decided to pursue writing the one thought in myhead was I don't want to write the kind of book that someone can just not care about. When it's done and feel like they were simply entertained that they couldnever go back to it for another go. I needed I needed to know that if I was going to pursue writing

that there would be I would be patient enough to get good enough


so that somebody take a second pass at my work. It will be even more I don't know even even more fulfilling I don't know what to say maybe that's. Selfaggrandizement I don't know what to say other then if you put some effort into the work

you will know


what am I trying to say. When you put a certain amount of your consciousness your subconsciousness. If you put all of that into your work at the same time astrying to figure out how all the pieces work as you become a writer

I believe that if you're patient
 enough and that if you have at least a little bit of talent and then if you read and if you work hard

that someone
 will have no choice but to think if your work is valuable and they may have a hard time letting it go at the garage sale

and masses of my
 rifle shit.

We're going to get to the writing problems now. I want to say something about


about consciousness and I'm not that I'm going to get metaphysical. I'm talking more about

the habits we have
 not just as writers as people and how we insist on sticking to these things that we believe are true. And it almost doesn't matter matter whetherthey are true or not but we're going to stick to it because that's the way we've always done things. Now that that happens on a conscious level when you just stickto something because that's the way you've always thought that the what you've always done and that's what I'm going to continue to do it. And you know you'restubborn about it but it happens subconsciously too. It happens as you develop neural pathways and it's cemented into your brain that you are a certain way thatyou do things in a certain way and no amount of effort is going to get you to change those patterns.

Now I think you can change those but it's extremely difficult. I was at work today and we're going to Lance and like hospitality I guess you could say and it's notreally a sonic hotel or anything but the employees get it get get lunch and we get lunch from the fancy gourmet kitchen and today it didn't happen. I'm recordingthis on Mother's Day. They had a big event in the employees weren't allowed to get the food because it was big and they know they want the chefs taking the timeto cook for the employees and that's perfectly understandable it's no big deal. Of course forgot and I was starving

but it turns out that we could get something all we had to do was just go down to the kitchen and whatever was left over all the employees could just you knowtake as much as they have lunch. At least they'll have something and that will be what everybody gets know what it's like to order off the menu like we usually do

and so I go down there. It's three o'clock and I quote starving right. Like any American starving

and I go down there and there's just all this food. Man there's like there's fried chicken there's fancy breakfast and eggs and I don't know it's like they're some sortof

salmon with sauce on it and it's really fancy looking.


And so I'm looking at this going holy shit yes this is all this is this is why I was put on this earth to consume this particular meal

so I go through I get some to go boxes I get through and I am piling piling shit in these two to go boxes


and I got maybe three pounds of food in each one

and

I drive back to where I am.
 Work but these two huge things. It's kind of spread out complex

and I open him up to Edam

and I look at all this stuff
 that I got I mean good stuff I open and I go why why why on earth what I can't all this food why what I do it's just me I don't eat that much Imean a lot I don't eat that much why would I do that that doesn't make any sense. I ate I am not joking. I ate maybe one sixth of what I got and I threw the restaway and I have anybody to go to

I guess I could take it home but the problem is that the point is that I got so much food that I disgusted myself with how much I actually just what made me think itwas my pen. What made me think that it was OK or that I needed all that. Why.

Look I am but for some you know periodic poverty and my dad lost his job a couple of times and times are tough but I was never ever starving

and if we had tracked my way through childhood you can see not starving ever.
 I had never had what what today we call insecurity fucking food insecurity no onein this country has food insecurity. I don't care what anybody says. OK there are people in the rest of the world that are actually starving. They don't have time tocome up with stupid fucking phrases like food insecurity because they're starving their bellies are distended because they're starving

and not just like
 you know pockets of abusive families who don't feed their kids no other country is starving and I'm not sure that any of us know what that is. Icertainly don't. I mean I've seen it I've visited you know Mexico plenty of times and people are starving and it's not pretty and I don't I don't know that we have thathere and I've never felt that for myself. I mean CALL Look I don't I don't know what to call it I don't know I don't know I do feel a little bit guilty about it becausethere are people out there who are starving but me I never

had a few pounds to lose. If you somewhere between sixty and
 a hundred. But why did I get that much food. What was it in me

at that moment down in that kitchen that said all I have
 to have all of that food

and I'm not sure I know what it is it must be some evolutionary thing where you think but I've never
 been starved I don't I've never been in a situation where I go Imay not eat today I don't know.

It's just you know what I think it
 is just yeah it's wiring. It's evolutionary wiring. I get that but I'm trying to find a little bit. I'm trying to find something to grasp onto

psychologically so that I can try to change that. And I don't know what to grab onto. All I can think is well

aside from
 the evolutionary point you just you always get as much food as you can. I don't know where that came from. It's just what I always did. And we comeback to that. It's simply what I've always done. I don't want to do that anymore. Now

there was this

kind of embarrassing but when I first got out of college I got my first credit card
 which went horribly wrong. And

you know being the first credit card of many that I.


And Harmon spent a lot of years trying to pay off but I got the first one I think it was at all as it is like a Circuit City or Robinson's Manor so I remember that it wasso long ago. Circuit City got so old it was Circuit City Corey I think it was

going to Paris and I go and I bought a car stereo or something and so I would make my twenty dollars payment

twenty
 dollars payment on the way home on the wait on going home from college for the weekend. I would call it a sandy eminence and I lived in Palm Springs acouple hours I would have and I would go home every weekend and so I'd stop at the Circuit City over there in Marino Valley or something and I would pay

my twenty dollars

after a few months I did that and I thought I got I got

I got paid
 or something and it's I'm over to I can't what I had but I had like an extra two hundred dollars I thought oh I'm going to go pay down. So my credit cardbut for some reason in my head I thought if I if I pay one hundred dollars it's twenty dollars a month if I pay one hundred dollars I don't have to pay for the next fivemonths. Right because at the twenty dollars payment when I was eighteen I didn't know anything.

So I'm golden man I could just pay the hundred bucks
 I mean I have to spend another twenty dollars is great wonderful

freaking This is what it's like to have money in my stupid head


and of course it doesn't work that way so I go back now I get a call

and you know and I care
 more there's a letter or call and money to pay and I go look I paid one hundred I pay one hundred bucks I'm good for five months rightshe says.

That that's not how it works. I had to have this conversation with a person

who had to teach
 me a lesson. No that's not you paid one hundred dollars towards your credit card bill. She But in my mind I had already convinced myself that allI had to do was pay my twenty bucks a month and I was good enough I paid ahead I paid ahead but I was thinking of it the wrong way. I did pay down on it. It wasbeneficial I didn't get charged interest on it and there are these a whole other there's a whole other world of finance that was opened up to me almost in an instant

and it took that one lesson

and it's almost like I became an IT
 I became an adult that very month because all I had to admit to myself that I didn't know shit I didn't know shit about the world Ididn't know shit about people and it wasn't my parents fault my parents were good people and they were really hard working people.

But they didn't. They never taught me about
 money or how it works and I had to figure all that stuff out for myself

and I still don't know how I just don't
 have any. I still insist on being an artist

that is the way

writing
 comes at you

writing in that being such a difficult monstrous thing


a very enjoyable pleasurable fantastic thing to do. Very rewarding

but like anything that's very difficult
 but it's very rewarding. It ends up being hard and you make these leaps and you got to be willing to take those those leapsyou've got to be willing to look cool. I wish and to ask questions and make huge mistakes and I was learning to become a musician in high school I did I did thedrum corps

and the first thing one of the instructors structure said to me he noticed I was you know kind of pussyfooting around the notes because you had to sight read. Sightreading in and dry music is is very easy but the problem is it may be easy but if you screw up or if you get lost in the music you have very sharpest staccato notesso it throws everything off it's very confusing. It's very noticeable

and he tells me because I was making mistake of pussyfooting around the notes I thought I was getting lost. I just learned how to read music I don't want to admitthat I didn't know
 and he goes listen. He stops the whole band he goes Listen if you're going to make a mistake make it loudly make it confidently because if youdo that you will probably catch up. You will feel more confident and the likelihood of anybody else noticing. Nobody else is reading the music but you just play it likethat's what's there.

In a lot and that helped me. I'm telling you that help me for the rest of my life
 because now if I was going to make a mistake I was going to fall on my fucking faceand I was going to do it in front of everybody. I had to make huge mistakes and you have to learn how to make huge mistakes and not care. On the other sidewhen we talk about writing prose I want to talk about why they bug me and and why I think that you should only use them as a last resort but even then I don'tknow but I have some and I'm going to give it to you and I don't think they're easy and I don't think they should be easy. So when we come back we're going to.Take a look at the moving parts and given that some prompt age.

Hey everybody I want to take a moment and
 talk about Amazon Prime. I love my Amazon Prime stream movies stream shows and get free two day shipping. Iwatch Deadwood on it continuously I love dead what did what. Fantastic show. That's why I watch it and watch movies too and listen man. The savings that youget on the free shipping alone will pay for itself probably every month depending on how much you buy on Amazon so you can go to A.W.L. Show dot com click onthe prime banner and click through and get yourself some streaming movies streaming shows in free two day shipping A.W.L. Show dot com You know you justfilm.

All right welcome back everybody. Talking about writing prompts for the committed writer. That's right the committed writer. Not everyone's committed out there toknow that there is a little book I found on Amazon. I didn't believe it when I saw it

it was cold. Well I can remember the techno
. It was called a dinosaur but invasion. I'm not joking. There is a book on Amazon called dinosaur but invasion. Loved itby the way. No I didn't read that. You kidding me. That's what bothers me about the state of literature today people need

to calm down. I'm going to calm down I'm going to offend somebody I'm going to alienate some of the audience but let's

do the world a favor. Stop writing.
 Stop

stop this is not the place for you

to pimp out your piece of shit. T. Rex
 anal invasion book

it's not a it's not a it's not a book. Please have some self-respect
. Whoever wrote that piece of shit

and there's a lot of books out there not far from that. They may not have the invasion
. They may not have the T.-Rex but as for literary quality How far will skipjump skip jump. Pretty close

in half and he goes Well it's really good that just anybody can go out there and publish such a great thing.
 I mean I could if I wanted I could just go out there. Icould put my stuff on the Amazon trying to sell it my stuff wouldn't sell of course I don't have anything about but invasions anything about dinosaurs and I certainlydon't marry the two. And in this

there are books per time a source have sex with people


that's what's on and now I understand it is probably very aware of itself and it's and it's very funny as a joke but the problem is my whole problem is not that thatexists but.

There are books out there that aren't too far from that they do take themselves seriously and there are the Amazon.
 That's right I said the Amazon

part of me loves it part of me now I love Amazon Amazon want to blame here it's people need to stop
 writing. People who need to please please please for thelove of God find something else to do. Find something else because people are reading your books instead of literature instead of real things

and there are millions and millions and millions of poorly written pieces of garbage.
 Not just erotica trash I'm not talking about that. That tends to be aware of itselftoo and you know and doesn't take itself that seriously but there are people who should not be writing or publishing on Amazon and then publishers when they seethat they've sold a million copies or ten thousand copies will pick them up and then the rest of us have to deal with that on the shelves. That's what we have tocompete with

the people who can write have to compete with the guys who couldn't get a book deal in the first place and only saw their trash
 and now they get some kind ofbook deal. And guess what they're going to appear on the shelves right next to sell bellow. FUCKING KIDDING ME. While the rest of us are fucking killingourselves trying to figure out how to write do what are best just just we're praying for that next jump that next leap in our writing in a holy fuck if we can't doanything about it because it's our folks are on the shelves at Barnes and Noble. That's what's they're not really there. It's not it's not actually on the shelves but it'sa larger metaphor it's a larger metaphor for the state of the publishing industry. I am just I'm getting crazy here. I'm going crazy. Guys I'm going crazy. NowFaulkner said you should read everything Faulkner say you should read trash. You should read the greats read anything get your hands up now. Now Faulkner

forty buddy.

Listen the trash of your day was D.H. Lawrence
 a superb writer. Everybody called it trash the trash of his day was a far better written than any piece of shit onAmazon. It riles me up and look if you publish on Amazon. I'm not coming down on you. I'm really not I'm just being a snob. I mean a jerk be a hassle and Iunderstand it's likely not you that's contributing to that. It's more the people who are who are doing it on a lark you know I'm just going to I'm going to. I wrote it. I'mjust going to put it up on Amazon. But then the people who really are looking for books. The rest of us have to try to get seen in a sea of trash and I don't just meanthey're hard I mean poorly written trash. It drives me crazy but I don't know what to do about that feeling it's just a feeling that I can't do anything about. I can't doanything about it

and I don't know that I would want to if I could because that's the freedom of expression is just
 is just what happens in a free society. Everybody's allowed to dowhatever they want. One is it doesn't hurt people. Well turning me intellectually it's hurting me it's my spirit it's breaking me oh my God I'm breaking me down myheart is broken. I have torn my clothes in a show of grief to the gods of literature and they are now looking on me with favor.

Not favored
 by favorable

reviews because I rant. Maybe it's because I take rats. I don't know what it is

but the fact remains
 that there is an invasion and dinosaur literature you can buy it now. Actually you know what. I'll bet it's free that's another thing. Who will writefor free why would you write for free. We're trying to make a living like that if you want to call the heartless and Harlan Ellison did

what a cult like dreams with teeth strangers
 look at the show not to look it up or put it in the show notes but the man he rants I think you can find that particular ranton why people should stop writing. Find it on You Tube I'll link it on the freakin youtube. He's a cranky old curmudgeon and

a pretty good writer really full of himself. But
. Then he can write

he goes on this rant about how people need to stop writing and they need to start writing for free. He should meet a fuckin money
 would you. Nobody showednobody does anything in this town without without wanting to get paid and they all expect the writers to do it for free while he's right. Writers aren't doing it for freeand we're offering to do it for free. There's contests that we pay I don't but people pay to get into contests now. Here's what

I'm going to break it down nice and easy. When a column I'm going to call myself
 down.

I'm going to break it down on a break it down like this. Interest at home. You know if you're a writer

they should be paying you to write. I don't I don't pay you for me to write. But it's a contest. Money is leaving my pocket on the one in what five thousand chanceten thousand chance that my writing is going to appear in your compendium that no one will read. Well yeah but you know if you win a contest you could put thaton your query and you know it'll look really could look like a credit no it won't no it won't. No one will represent someone just because they want to contest. Thereare millions of contests and it ends up being no great feat anymore because there are just too many just like there's too many dinosaur but sex books there's onetoo many but six books with dinosaurs and one too many. And I'm sure there's more. This is a man. If you're a writer and you did need to take on just like otherfood I had to put on my plate as writers we had this mentality that that wall we just got to get in where we can you know who wants us to write for free. There's atime and a place to write for free. OK if a really big magazine wants to use your story and they don't have much money to pay you. Hell take it just use it just put itin your magazine you know if The New Yorker calls you up and go listen lease we saw you submit it here but we don't have any fiction budget anymore so we'reonly going to you know we can just just the appearance in the magazine is or going to give you would you take that. Hell yeah. After that yes she would take that.

That's when money doesn't let you. But it still provides
 you with a value when you enter a contest you're not getting anything you get nothing and it's not aboutplaying the odds of my chances to win this is not about your chances to win. This isn't even about the contest contests are fine in themselves. I don't do it becauseI have to maintain a certain psychological state and that soc. Psychological state has to say no. I work hard and I work hard for free all the time and my stuff getsrejected all the time

but in my head I have to say no I need to get paid for my writing. I don't care if it's five dollars That's how much my first story was by the way. Five bucks. No I'msorry that was my second story. My first story was twenty bucks to a little magazine called a first kiss at Iowa

called little magazine my first my first story was a it was a fantasy short and I knew right then writing literary pretty much ever since. But I submitted there and itwas my first story and I got it published I was on cloud nine didn't get anything else published for the next year but the one I did get published after that for. Justwant five bucks for it in dollars and guess what they paid me and that's all I cared about to do it for free. Make any sense bro haha. Doesn't make any sense.You're not doing this you're doing this for yes self fulfillment. Yes but you need you have to start taking on the attitude that my writing is worth something. It cost mea lot and if you're willing to pay someone for the off chance that you will win a contest and get put in a book that likely no one will read

you know
 it's a profit loss sort of thing. Is this going to help me Well what about the credit on the Querrey. What about my credits Noman your credit is writing welland if you write well that will come through

your agent is not going to see an agent or a publisher is not going to see
 a beautiful manuscript written so well with a story so deep he's not going to look at thatmanuscript and go oh as he wanted me contests. I don't see any contests who know I get a smile on the next one. Slush pile.

No your
 best buy in to the industry is to write well to write better than anybody else. And yeah now we have to now we have to try to get seen through the muck ofevery being everybody writing. That's just a reality we have to deal with. But guess what. Not a whole lot of people are willing to put in the time and effort. You andMe

you and I you know you and I mean when people approach the direct opposite
 you and I My friends we

we put in the effort we put in the time

it's something that bothered me about the writing.
 It's

what kind of started me on this writing prompt prompt thing is that I saw a ten minute

it was a blog post or something
 about ten minute exercises for writers you know and if you only have ten minutes in your day to be to write here's what you can doand they only take ten minutes and I thought wait a minute no no no no. If we're going to become writers then we need to spend time becoming writers not tenminutes a day. If a writer only has ten minutes a day to write and I'm sorry they're not a writer and they shouldn't call themselves a writer because

kindergartners write for more than ten minutes a day I wouldn't consider them authors or.


Remember not writers if you want to be a writer you have to sit down for one two three hours and guess what you got. I can write and you know way but I'mblocked I can't think of anything to write. Listen it doesn't matter what you write. Like John Updike said you know I think that it's a good thing to write with the aim ofpublishing but that doesn't mean that everything you write is going to be published you know at the same time you have to put in the words you gotta write amillion words or one million words is just a vague you know just a goal is just not serious about it it's more like it's a mindset. One million words before you writeyour first good short story your first good novel you've got to get through those one million words. I heard a poet say one time you got it right and I was somethinglike one hundred pounds or thousand poems whatever it was to get you to your first good one and you're not going to get there ten minutes a day and youcertainly should not be calling yourself a writer if you only have time for ten minutes now this is your job you know you're paid for it but this is your job when youget a treat. Like a job. You show up for work every day and you go but the pay sucks at the pay sucks but it's rewarding and you're learning a skill you're you'reyou're in apprenticeship apprentices get paid shit

but it's all right man you're going to do it you just have to put in the hours
 no excuses. Now look I'm going to admit that I don't really like the idea of having to beprompt to write because if you're writing every day something will come out and every step Second you spend on a prompt is a second not spent developing yourown ideas the idea of meeting a prompt or even wanting one stems from the some sort of weird paradigm that writers accomplish things under the under thepower of inspiration and that's not true they don't. No writer has ever powered his literary ability has ever gained his literary stature on pure inspiration. Not reallyany such thing as inspiration inspiration is a function of you a writer paying attention of a writer being caught up within his craft and if you're not doing that alreadythe inspiration won't come in. Inspiration doesn't happen in bursts of happiness and bursts of joy.

And the fact that the ideas that have come to me in those bursts have rarely been worth
 something they've always been a troll or a cliche and five minutes later I'mlike What. That's been done a million times why would I think of that. Take it as

it comes. But getting story idea is a matter of like I said paying attention and living constantly inside your own head. That's a difficult way to live. I end up lookingreally stupid. A lot of the time in front of people because I'm not paying attention that I am inside my head. Thinking

that sound so you sound so arrogant to say I'm almost thinking but it's not that
 it's more that I'm I'm self-involved in a way that makes me tune people out sosomeone could be talking directly to me in there saying something to me and I find I am dead last in the short story I'm thinking about or I'm thinking about somephilosophical aspect of life in. And why am I this way or why is that person that way. Meanwhile some was trying to talk to me about something important notimportant doesn't matter they fit and I look so stupid. Who would use them. Oh well you know you know and then I respond in some weird non sequitur that youknow I promise I'm not dumb

I am dumb but just compared to smart people my compared to you. OK I know but my argument is how I sound very unsympathetic and to some degree I amunsympathetic because sympathy is something we chase after and unconsciously you know it's it's something we fish for it we just can't help it we're humans andwriters or writers or ten times we're trying to fish for compliments and fish for sympathy and feel sorry for me. It's a lot of it is because we get caught up in our ownheads but sympathy.

Sympathy is not going
 to help you and if you find yourself

feeling sorry for yourself for having these thoughts were I'm never going to do it. You get real down on yourself
 you just gotta snap the fuck out of him I don't knowhow else to do it. Allow yourself to have the moment but when it passes be done with it. Don't continue

if you if you start giving yourself an inch of slack in the sympathy department if you do if you refuse to pull yourself out of it.
 Then you're going to write in tropesyour plots are going to be over done because you're you haven't allowed you haven't allowed yourself to just be a writer. You're worrying about all the problemsthat come with being a writer. And look

you go Well what about the thing. What about blockage What about writer's block. People get that all the time and I don't know man I don't know that that's true.I'm not I'm not really convinced there's any such thing as blockage. You're unconscious in my opinion. Look if you're blocked in my opinion your unconscious istrying to tell you something. Something in your story something in your novel something in your poem something in your screenplay is not working yoursubconscious is going listen you've got to stop and think about this man because we can't go forward you've missed something

in the talented writers. They say they stop they all stop and self-pity. They don't stop
 and start

wallowing in some sappy sympathetic state sympathy
 state rather. Now they're trying to tell you something. The good writers will sit down and they'll they'll thinkand they'll be in their own head.

Part of becoming a writer is listening to that subconscious listening to her. I don't go
 on

I don't go on the Internet entered

what's called the inner space. I don't go on the interspace too often
 but I did the other day and I saw a comment on Reddit is that what it's called is that what thekids are calling it. Right it is so hip and cool. Yet it's owned by Yahoo. It's so hipster and so nice. If only Yahoo. But I go on there the other day just to see whatpeople are talking. About in the writing thing and I see a guy who writes a post and if you listen to the show I'm sorry I'm going to shit on you know he's like wellyou know I I can't find anything to write about and I watch a lot of Star Wars and I watch a lot of movies play a lot of video games but when it's time to write I can'tfind myself thinking about anything else but being in those places and I just want to know where to get like ideas and all I can think is get your goddamn face out ofthe television for five minutes and start paying attention to the world around you. And guess what you know New World were opened up to you it will be the realworld by the way. It won't be an impact I mean it will be the real world. You gotta pay attention to it and not one of the responses was like well you know you shoulddo some or all of these responses rather well where you shouldn't you know really do some exercises and what about only one post was like Man you got to bereading what are you reading.

So I'm asking you and me the same thing what are we are we watching superhero movies or are we trying to dig out quality
 indie films films that deal with realhuman condition problems are you reading The Da Vinci Code again are you. We got some James Joyce or Saul Bellow on your desk. It makes a difference and Iknow I'm being a snob here but it really is a big difference between a writer and a guy who just wants to write

so I don't think writers get blocked they come to a place where they need to adjust. If you're blocked blocked
 you need to adjust. You need to start listening to the ityou're unconscious and attempt to ferret out the problem. What's going on in the story. Why is my character someone interesting and it requires a quiet place anda willingness and really a discipline to stare at a wall or think sit down or stand and use. Staring to one spot for an hour or two and just think not easy. So it's adifficult thing to do

or go for a walk
 some people do that I mean whatever it is you happen to do do that

but stop take your walk. Stare at your wall whatever you've got to do
 and start trying to understand what's going on. Why is my mind stopping it why can't I goforward and you've got to be hard on yourself man you've got to be hard yourself. All right so let's get into some writing prompts here and I'm running out of timehere but I wanted to give these to you now look you may know I spent the past ten minutes or railing on prompts so what I wanted to do was give you a differentway to do some things. If you feel like you need that next jump or if you need to write something these are going to be hard to do and they're not easy but I thinkyou should do actually one of them is easy. Look at that I give you now the first way to sort of take a jump is to read a short story any short story doesn't matter.OK maybe a crappy one. When you're done with that short story continue it. Let let's say that it doesn't end there let's say.

There's a story by John Updike it's an every teaching manual for M.F. and a face
 the M.P. or M.P. right. John Updike wrote in M.P. and there's a point where theboy whose perspective we're looking through he goes outside of the store and looks for the the beautiful girls he's been going for the past for the whole story. Andthat's where the story ends is him going outside and realising that life was going to be very difficult for him. And there's a lot there is a lot there.

But that story used to go on. He used to John Updike wrote it that the main character went down to the beach and looked for the girls and it went on and his editorsaid Now that's not where the story of the story ends when he comes out of the market he doesn't go looking for the girls. He comes to an understanding about hislife. So pick a story and let's imagine now you're going to write in that writer's style you're going to go on and take some leaps of imagination and it doesn't matterno one is ever going to see this. Delete it right after you do it just to be sure no one ever sees it

but continue the story. Make it twice as long and it is not easy to write in somebody else's style

but it's good practice and it'll get you
 in the more in the mode of thinking of stories as up and down and it also gets you to think about the depth of the character.So you're already familiar with whatever characters are going on and as you continue then you sort of you're picking up the baton and finishing the race let's saythe let's say the author just went on or you can continue in your own style it doesn't really matter. Speaking of Harlan Ellison by the way he did that he he wrote apart to distill miles a story that he really liked a link to in the show not I can't remember what it is right now it was in his

strange

disease and it's a fight.

A collection
 of dangerous somethin i can't i was but it will be in the show not so yet for it to continue the story. It's hard man I'm telling you it's hard but it works nowanother thing this is sort of the Ray Bradbury menace of the first things continuous short story The second thing you can do is the sort of Bradbury method in thisis pretty cool I used this

I mean I was never able to use the stories to publish and they never turned out
. Very well for my particular style I wanted to write literary stuff I wanted to writeabout the human condition. Mostly my stories are about

what constitutes a full life. I spend a lot of time thinking about that. So a lot of my stories are about that question. The Bradbury method that was kind of cool. All hedoes is he writes a list of of nouns and you got to take chances here you got to think of weird things strange things you think of a list of nouns

and then you

while you should you sort of come up with


like a word association so you'll say like a cup and then you write that about coffee and you'll see a treasure box and edit that out fistful of blood.

I don't know why I thought that maybe pirates FIS but I don't know why but that's what you do and you just kind of float two
 words two words two words and as youlook at what you've done maybe you have a list of you know twenty words total ten lines

and with all of that now you've got to be really free associate if you're so really try to think of strange things. Look at all those words and just let it tell yousomething. Let it let it create a title for you let it create a situation and let it create an object to be a page of really weird things on that page and there's got to besomething that sort of triggers your mind you know it's that what I mean when the show's does you know sort of esoteric and nebulous suggestions but that's oneof them. It's not easy it's not really a formula you start out as a formula but then you sort of try to you know make all that stuff and into something strangesomething you'd want to write about. Another thing he did now this is actually what I did was to just write titles of stories like titles of stories you want to write. Oryou're going to read rather. So you'll think of a title like in the treasure box. The bloody fist and the gold box of walnuts. I don't know I have no idea. You got to writea lot of those though because ninety percent of them will be stupid and silly

but you've got to be willing to look foolish on these things or write titles a lot. Right thirty or fifty of them are just titles of stories
 you know three words four wordsand just go right off one after another one after another and you spit them out quickly and I get it thirty or fifty of those in there is going to be one where you go ohwhat happens in that story. I wonder what happened in that story and that's kind of a cool feeling. Now for me I've never been able to sort of fish out somethingthat I want to I want to do to actually finish or write in but it was a really good exercise. It was really good when I was trying to figure out.

What interested me and I think that's what it's good for. Get your mind going
 on subjects' and I say if you're fantasy writer it really works for fantasy writers orscience fiction writers because you end up attaching things ideas to objects and the strangeness of the titles or sort of quote inspire you to write something. Andso that's a good one. Like I said it's difficult because you really I'm not saying just right. How do I explain this. Yes it's a stream of consciousness exercise but it'ssomething else too. It's an opening up of yourself to yourself. One of the reasons we don't do things or take chances is because we're afraid of looking foolishfoolish to ourselves flows to the P.. Around us

and in these sort of exercises or prom

you have to be willing to look foolish
 to write stupid things to just let it go and it only works if you do that it only works if you free associate in a way that is totallyopen minded totally imaginative imaginative and you trying to grasp on to something strange. All right so I got one more

and this one is actually not it's a pretty good idea. I would I would use this
 I made. I've done it a couple of times but nothing's ever come of it but I'm starting to seethat now you know something really could come of this. So this is what I'll just spit it out. You go onto Yahoo or a news page or whatever it is a collection of newsstories where only you can only see the titles. So Yahoo you can sort of scroll through and just see the titles in the pictures right the only reason that there arenews stories on there is because there was a climax in the climax of the story is teased in the headline even though they don't quite give you exactly whathappened.

So your
 prompt would be to go through Yahoo. Scroll through all of them but do not click on them. That's cheating. Do not click on them and then we're going to dois you're going to find the most interesting one right down the headline or just remember it or whatever it's not that important. I'm not going to publish this. Gothrough and find the most interesting story in what you're going to do is you're going to write about your impression of the story. You don't exactly know whathappened but you have an impression from the headline right. So you're going to do is you write about how the people in that news story got to that point. How didthis happen. You have no idea. Right. All you. Have is this hint in the headline use that as the climax and try to find yourself. When I did this it really worked I did iton a on a murder story like how did this because it was some strange about it

like like the dad that I
 came around to see what it was I know it was a it was a fire fight someone the kids had died in a fire and the dad was thought to be in therebut he wasn't in there and so they thought he did it and I like the headline was like was this dad involved in this kid's death in a fire or whatever it was and it kind ofworked out because I don't know it was a question I don't know and it yields some good things now I would never publish that. But it got me thinking about theclimax like how to get there how to get to that point

of the highest tension but it is all right. So that's three. I think they're difficult
 because these don't work unless you're very honest and open and imaginative andthat's really what we're talking about right. It's the imagination that stems from you paying attention and me paying attention to the subconscious to theunconscious mind is trying to tell us something we're just trying to listen. We're just trying to be good listeners. So the first one is to what was the first one I waslike OK well. Well we continue to try to continue a short story in the style of the style of the other seculars the briber brother Bradbury method where you just freeassociate words writing titles I think of the best one is right title strange titles the stupid title serious titles maddening titles write them all down and see if you cansort of ferret out a subject something to write about and then the Yahoo. You know things how did these people get to this point in their lives. So sad. It's sopathetic it's so funny. Whatever it is try to get to that point. Now here are some prompts you should not do. These are complete waste of time. Do not do still lifeproblems like you describe. Go outside your door and describe what you see but doesn't help you. Anybody could do that simple minded shit don't do it unlessyou're a poet. If you're a poet by all means try to come up with the most creative stuff you can but if you are short story writer it's not something you're going toown. You're not going to start describing sunsets and you shouldn't because that's not your job your job is to tell a story. Also don't do action sequences are reallylame you should not be writing action sequences. This is this is for movies don't try don't try to write your movie in a novel if you want to make people see things.Make a movie. Write it right. Write a screenplay and even screenplay they don't go into detail about how this happen. Screenplay writers will write a car chase.That's it. I've just got to figure that out because nobody wants to read about the car chase. They don't they don't you'll never see him a screenplay hits a fruit standa young Mexican lady jumps out of the way there is a you know it doesn't happen in the screenplay because nobody wants to read it. It's a visual thing. It'sdescribing chase scenes. When you describe a purely visual scene it's sort of a cop out for an emotional

and emotional sense that you didn't provide meaning there was a tension somewhere between characters that you missed and now to sort of raise the stakes.Somebody has to be chased. Somebody has to be hiding and there's a lot of description going on.

That's not a novel. That's not that's not literary

and I may be alone in this I don't know but whenever I read an action sequence in a book
 which I hardly ever do anymore because I know which books I don't like Ikind of groaning like OK you know I mean you know I'm only halfway through the book. Obviously he's not going to die. You know he's not going to get caught. Themain characters have to be around so much during my games of Game of Thrones or something where everybody gets killed. There's not a whole lot of suspenseor mystery because we know but when there's emotional tension when there's a conflict between people and there's a struggle almost there's an unsaid strugglemaybe that spoken but the most powerful things are unsaid struggles and that's Paul. And we have to learn how to get to that point. So don't waste time doing thestill lives doing the action sequences just skip it and do something meaningful try to get yourself thinking about story and to some degree structured but not somuch structured where you want to get to is the depth of of human consciousness not in an obvious way not in a preachy way but in sort of a real way this goes forscreenwriters This goes for fantasy science fiction. Everybody we're all trying to get at the same thing we're all trying to reveal something about humanity andabout ourselves through literature. That's the highest thing we can achieve as writers of fiction

anyway. So there are my writing prompts unconventional maybe but I think the kind of useful you know these are not writing prompts to get you writing these aremore writing prompts prompts to instruct and those are the valuable things if you go online you say ten ways there are ten writing prompts for the strugglingblocked writer skip skip it because

it's it's too easy if it's too easy it's not going to it's not going to.
 When you see him if we're going to we have to be desperate to get into props to be wanting aprompt. So if you're going to get to the place where you need to be prompted make sure we're learning something. Make sure we're challenged and some greatway

and I you
 know I don't want to belabor the point because I know a lot of people disagree with me and I'm

I'm sort of remiss


when I don't say that. Listen writing stuff. Writing is tough. No one's going to blame you for writing a piece of shit. Write the piece of shit and make it complete.Write it confident

make it the best piece of shit you've ever smelt

feel your nostrils fill
 your home when your wife or your husband comes home from work they should be able to smell that shit

you know I wrote today
 and she or he is going to go you know I can smell it but you know what guess what guess what you wrote. That's the point man. You wrote

Thank you.


All right I'm going to get out of here next week. Meet us here at the same time. Give us a review on i Tunes That would be fantastic. Go to the site E.W. also dotcom submit your questions poems whatever you want. Glenn's a minute there. E.W. also dot com If you want to email me Dan at A.W.L. Show dot com be nicesome little sensitive. We censor them away to keep it out of the e-mails other than that I enjoyed it I ENJOYED IT folks and all like forward to next week and untilthen I'll be creative and make things happen

or am I

angry.